Maskrosbarn och Vart femte barn

Igår var jag på en konferens som fantastiska föreningen Maskrosbarn höll i. Då min mamma inte kunde så fick jag hennes plats och ett stort tack till mamma! Det är sånt jag skulle vilja arbeta med,dock hade jag ingen strulig uppväxt så jag får söka mig någon annanstans. Men något som.jag vill lyfta från konferensen är att det denna vecka är "vart femte barn"-vecka där man uppmärksammar alla barn som lever med en missbrukande eller föräldrar med psykisk sjukdom. De var så smarta att de skrivit ihop en liten text som jag vill dela med er. Jag läste just på vartfemtebarn.se att 400 000 barn i Sverige lever hos föräldrar ned riskabel alkohol- eller narkotikakonsumtion. Det är faktiskt vart femte barn i Sverige. Uppskattningsvis fyra barn i varje klass. De här barnen känner sig ensamma, oroar sig mycket och en del far riktigt illa. Det är svårt att se de här barnen om man inte vet om deras situation. Därför har organisationer, verksamheter och enskilda individer som jobbar mot missbruk samlat sina resurser för att under en vecka uppmärksamma den stora siffran barn som kanske lever ett oroligt liv. För ju fler som vet om deras situation, desto större chans finns ju att någon ser dem i tid. Var med och sprid budskapet du med! Besök www.vartfemtebarn.se och lär dig mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback