Vi drog till Riga, vi drog till Riga...

Hej hopp, nu e jag hemma!
Sitter här i papiljotter och har Karins egenhändigt skrivna sång i huvudet: Vi drog till Riga.
Vi har haft sååå mysigt! Nu kommer en detaljerad resedagbok:

Onsdag
Alla kom på båten, förutom Malin L som hade glömt sitt pass =( jättetråkigt, och tycker verkligen synd om henne, kan tänka mej hur hon kände det...
Resan var toppen, det var sexistisk dansshow på kvällen, men större delen av kvällen spenderade vi i kafeterian där vi spelade plump och skitgubbe =) (Mickan vann i plump och Historia-Johan vann i skitgubbe).
Sen såg vi på showen som jag nämde och sen var det kareoke som gällde! Jag sjöng inte i micken,men sjöng där jag satt i min fåtölj =) - var lite halvtråkiggt dock när letterna sjöng alla sina låtar på just lettiska, vi fatta ingenting! VI sjöng ju iaf d mesta på engelska!
Sen gick jag tillslut och la mej i hytten under bildäck: hytt 1420, och sov som en stock till ca halv nio.
Johan och Diana under kortspeletJag och Karin slappar
 och Erre och Diana sjunger kareoke    och vår sunkiga hytt


Torsdag
Vi kom fram runt 11.40 till hotellet (vandrarhemmet) och lassade av packningen i ett bagagerum, för att sedan kolla vad staden hade att erbjuda i lunchväg. Och kan man tänka sig, vi hittade Rigas egna Coffee House by George (eller liknande): Doubble Coffee. FAST, de hade mat som var god och massa roliga kaffedrinkar (både med alkohol och utan). Efter en liten lunch innehållandes pommes frites och trekantsmackor kände jag mig fit for fight att gå på Ockupations (hur stavas d?) museet. Men tydligen hade inte någon av oss kära elevers kroppar ställt in sig på det... Hälften höll på å somna ståendes, jag hittade som tur var en stol och slumrade till var tredje sekund...
Det fanns en läskig "militärvakt" där = han var utklädd till militär och muttrade något på lettiska när vi hade lånat stolar och satt oss på - det fick man tydligen inte! (trots att dom låg där...)
Efter det var det fri tid till natten och den kvällen bestod av en tur i Gallerian som låg vid oss, samt en middag bestånede av tortillini och tomatsås! MUMS!
Shoppade ett par örhängen i glas och Hanna shoppade en klänning, Emelie shoppade ingenting.
Sen satte vi oss på ett av de där Double Coffe och drack kaffedrinkar (utan alkohol - med glass) och åt efterrätt =) och resten av kvällen var vi på rummet och slappade, dom andra gick och spelade biljard men jag var helt slut så somnade ganska tidigt.

Jag och Emelie väntar på våra tortillinimums på Doubble CoffeeVåra kaffe/glassdrinkar- vanilj(mickan), caramella (jag) och den längst till höger är Dianas
Diana med gitarren i sängen!

Fredag
Vaknade vid halv åtta och drog på mig varma kläder, var skitväder ute (vilket det var alla dagar förutom dagen vi kom) och traskade ner till frukosten. Det var fullt av fojo:are (vi går natru-forskning/journalistik förkortat FoJo) och så var där en sur tant som fixade frukosten: två kalla rostade bröd, ett skumt ägg, en yoghurt och marmelad och Den skrattande kon-ost till mackorna. Till detta skulle man få te men jag orkade inte vänta...
Vi fick vänta ett tag, hon t.o.m. låste dörren så att vi inte skulle komma in och störa henne. Så hungrig fick jag stå och vänta tills jag fick en sån där tallrik, och mitt ägg smakade pyton (jag som tycker om ägg =( ) så det gick inte att äta...

Sen bar det av på stadsvandring i regnet. Gudien pratde någorlunda bra svenska,men hon frös så det blev en kort vandring eftersom alla höll på att frysa ihjäl. Efter det stannade alla till på Doubble Coffe (alla 25 per) och fikade, jag fick min efterlängtade bananlatte!

Från vänster: Stadsvandring i regnet, min efterlängtade bananlatte!, Nattis våfflor som var supergoda!

Slog till på en billig lunch jag och Emelie och köpte mat och åt på hotellet. Yoghurt, bröd, den skrattande kon-ost och lite fruskt och en bulle! =) Sen skulle vi på guidad busstur, där vi också fick chansen att slumra till litegrand ;-)
På vägen fick man se en jättevacker katedral så den tog Anders oss till efter bussturen och jag köpte en liten ikon där det står på ryska på baksidan. Sen traskade vi hemmåt, efter ett kort stopp i den billiga gallerian Origo, men jag och Hanna stannde inte länge, hade varken ork eller lust. Så vi ick hem och tog en lååång dusch och vilade innan vi skulle på middag på Fridays.

Det blev hamburgare och en stor cola för 6.50 latt(typ 85svenska kronor) och sen gick vi på biljardhallen. Jag drack en Erre-drick (döpt efter Malin i vår klass som kallas Erre) och en gin och tonic. Sen skulle vi på dansklubb.
Efter en promenad över nästan halva stan hittade vi ett ställe där alla kunde komma in: Roxy, men vi var tvungna att springa tillbaka till hotellet för att ha inträdesbiljetter (men hotellet låg typ 200m därifrån så det var lugnt.) Sen festade vi, tog två rundor Tequila med svenska nubbevisor innan (samt Nationalsången) och sen tog jag och Mickis en för oss själva.
Stället hade tjejer som dansade i burar, varav den ena hade "hotpants" i leopardmönster - men som typ var hipsters... hehe! Samuel var ganska nöjd på ett ironiskt sätt och alla drog vi en dans runt vardera bur (två stycken). Den ena tjejen hade jättehöga skor som fysiskt sett skulle vara omöjliga att dansa i...
Sen traskade vi hem och satt och passade på Emelie som hade fått för sig att testa på Absinte, vilket det finns en anledning till att det är förbjudet i Sverige... Men hon klarade sig och somnade tillslut.
Jag somnade också tillslut och sov gott till ca. 8 nästa morgon.

Från vänster: Malin och Aleks på bussturen, middag på Fridays, på biljardstället, Petra bakom de tomma tequilaglasen haha! och sista: Erre och Katja kom dit tillslut med Karin och Christoffer.

Lördag
Anders ville visa oss de stora marknaderna som fanns på andra sidan järnvägsspåret, så på morgonen traskade vi dit, efter att ha ställt in väskorna i bagagerummet. Jag köpte en tvål som luktade persika, ett nagellack med glittrande stjärnor i och en ny glasnagelfil! detta var billigt och bra och ikväll ska jag ha mitt nya nagellack =)
Det var jättekul att se att det fanns typ nästan vad man ville, plus lite till!!! En annan marknad som Anders ville att vi skulle se var tjuvmarknaden: där de säljer saker som folk har blivit av med. Spooky...
Så vi traskade dit med Anders, (jag, Hanna, Christoffer, Samuel, Nattis och Diana) i det snöiga svinvädret, och kikade lite på vad som fanns att köpa. Du kunde köpa en leksaksnapp som hade fomern som en snopp - om du JÄTTEgärna ville! Jag höll på att skratta på mig(för d va ju så äckligt) men dom andra tyckte bara det var äckligt...
Hanna hittade ett pärlhalsband i äkta plast och Christoffer och Samuel hittade en riktigt snygg väska!
På tjuvmarknaden

Men tillslut blev det för kallt för mina tår och hela mig och Hanna, jag och Anders lämnade de andra på den läskiga marknaden för att leta upp ett lunchställe. På vägen tog vi varje tillfälle att gå in i en butik för att söka skydd för regnet och snön och blåsten, men tillslut hittade Anders ett ställe medan jag och Hanna tog ut pengar. Det var ett mysigt ställe och det var bara jag, Anders och Hanna som var där och åt just då. Kycklingsallad med te fick det bli för mig, dom andra tog samma men drack cola. 
Skyddade oss från kylan genom att köpa bullar och choklad

Vi kände att vi behövde bli lite varmare så när Anders vände av mot Natruhistoriska musset (eller liknande) trampade vi hemåt och stannade på ett fik (Doubble Coffee hehe) och jag drack en Choc au lait (hur d nu stavades) det var iaf en chokladbit på en pinne som man stoppade ner i en kopp med varm mjölk. Hanna drack något som visade sig vara iste, samt en latte, för att bli varm. Ut i kylan igen för att komma till Rimi där de andra: Diana, Anna, Mickan, Nattis och Emelie var. Jag och Hanna handlade bröd, Nutella, yoghurt, torkade bananer, bananer och juice till resan.
Till vänster: Hanna och jag fikade en sista gång på Doubble Coffe, se vilken romatisk bild med mig och Hanna och hennes iste! Till höger: min Choc au lait (hur d nu stavades)
Katja på båtterminalen

Klockan tre (lettisk tid) samlades alla i klassen på hotellet och det bar av till färjan. och vid fyra (lettisk tid) var vi väl på färjan och jag somnade och sov i två timmar innan vi skulle samlas igen vi 6(svensk tid) för att sjunga för Erre och äta middag.
Jag och Hanna mumsade i oss våra mackor med Nutella och jag köpte en pizzabit till. Den här resan gungade det ungefär hundra gånger så mycke som rean till Riga så det var mindre roligt. Som tur var hade Hanna bjudit mig på en åksjuketablett så jag mådde toppen! Köpte make-upborttagning till mamma och massa godis till familjen innan jag och Hanna gick tillbaka ner i hytten för att sova lite till. När jag vaknade hade jag ingen lust alls att gå upp men de tjatade så. Vi gick och kollade var de andra var men hittade bara äckliga fyllon. Men tillslut mötte vi Malin, Aleks och Markus som sa att de var i Erres hytt.
Där satt d e å sjöng och vi fick höra Karins låt: Vi drog till Riga, som handlade om vår klass och den sista tiden som är. Blev nästan ledsen och nu har jag fattat hur mycke jag kommer sakna den här klassen. Trots alla skillnader i hur alla är tycker jag ändå om många, och kommer sakna dom.
Grattis Erre!Vi drog tillRIga!Party på båten!


Missade showen den här gångem men några danade lite innan vi antog kareokeutmaningen igen.
Än en gång sjöng jag inte men det var lugnt, det räckte och blev över med att de andra sjöng.
Efter kareoken drog jag och Hanna oss ner till hytten för att sova. La mig ca 1:45 svensk tid och somnade säkert på max 5 min!
Karin och ErreCatgirls Grrr (Erre och Petra)Party party!

Söndag
Klockan halv åtta lite drygt var det dags att dra sig uppåt, men var inte ur sängen förns 8. Båten skulle anlända kl. 9:30 så blev fruskost och packning. Det räckte.
Mickan och jag hoppade på buss 1 och vid kvart i elva var jag hemma och satte mig vid frukostbordet. Här hemma har vi goda ägg jämfört med där, och det hade mamma kokat idag =)
Hemma igen


Nu ska jag skriva lite PA och ikväll ska jag på Isaks och Emils skiva med Lis och Rebecka, jippie!



Vi drog till Riga, vi drog till Riga, vi drog till Riga, vi drog til Riiii iiiig aaaaaaaa!!!!!


Tack klassen för den här tiden!


Alla bilder går att hitta på http://smultronglass.bilddagboken.se/

Kommentarer
Postat av: Hanna

shit vad jag saaaaknar det!! vill tillbaka, tråkigt att vara hemma, bättre väder, men jag är sjuk. vaknade upp i mrse och hade ingen röst. missade amerikansk fotboll, skit också, hade verkligen sett fram emot det... :( hoppas på att vara bättre imorgon, vill ju inte missa PA redovisningen och just nu mår jag bara allmännt kasst...

2007-04-23 @ 12:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback